Tips

Actuele tips voor film- en mediamakers

Producenten en filmmakers in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Friesland, Groningen en Drenthe kunnen zich vanaf nu via dit formulier voorinschrijven voor het pilot-traject Het Beloofde Land, waarmee je je film kunt ontwikkelen. Het is een initiatief van Screen Talent NL, Filmvereniging Groningen is partner.

De opnames van de vorige Filmclubs bekijk je op het YouTubekanaal van Filmvereniging Groningen.

Op 14 juli is de deadline van Imagine Film Festival (26 oktober-4 november) voor de inzending van korte films

Tot 18 juli kun je je aanmelden voor de talentprogramma’s van het Nederlands Film Festival: Speeddates, Feedback Sessies en Script & Score.

Het Filmfonds biedt een nieuwe regeling voor documentaires aan (deadline 19 september): CineDoc

Op 22 augustus kun je naar een filmprogramma op Noorderzon, i.s.m. Filmvereniging Groningen. Documentairemakers gaan met René Duursma in gesprek over de impact van familie nu en vroeger.

Filmfestival PLONS! gaat van 23 t/m 31 augustus op dorpentoer, als voorproefje op de editie in Leeuwarden (2 t/m 4 september).

De inzending voor de competitieprogramma’s Filmkick en Noorderkroon, van het Noordelijk Film Festival, is tot 1 september geopend.

Grensoverschrijdend gedrag is een hardnekkig probleem in de cultuur- en mediasector. Voor meldingen en meer informatie kun je o.a. terecht bij de sectorverenigingen (zoals NAPA en DDG) en Mores, meldpunt van de culturele en creatieve sector voor ongewenste omgangsvormen.

Filmhub Noord biedt een training aan voor filmmakers in het noorden die les willen geven over film. De start is in november, je kunt je nu al aanmelden.

Stichting Cosimo Foundation koppelt Groningse culturele projecten aan bedrijven om de financiering rond te krijgen. Meer informatie vind je op de website.

Mooiedingenmakers heeft een handige Starterkit voor ZZP’ers gelanceerd, om het allemaal wat eenvoudiger te maken. Ook geschikt voor gevorderde ZZP’ers!

Wil je bij fondsen in het noorden financiering aanvragen, en kun je nog wat advies gebruiken? Voor Kunstraad Groningen kun je contact opnemen met Annette Steenhuisen, bij het Mondriaan Fonds kan regiomakelaar Andrea Möller je op weg helpen:

Creatieve professionals kunnen een aanvraag doen voor persoonlijke ontwikkeling via de PPO-regeling. Mooiedingemakers schreef hierover een informatieve blog:

Voor makers met praktische vragen rondom filmen in Groningen, Drenthe en Friesland is er Screen Noord:

Filmclub in Grand Theatre 18 februari