Groninger Filmbinge

Tom Tieman, filmmaker en journalist, kwam met het het idee om een lijst samen te stellen met films, ingezonden door filmmakers zelf, voor een ieder die in deze vreemde tijden geïnteresseerd is in mooie Groninger films, animaties, documentaires. Even terugkijken naar het leven van voor COVID-19.

Opvallend is de diversiteit; nationale, regionale en internationale producties, kleine en grote onderwerpen en vooral de liefde voor het vak en het onderwerp. Die Groninger filmmakers zijn goed bezig. Hieronder een lijst met een korte synopsis en de links naar de films.

Veel kijkplezier!

Ismaël Lotz – I Cleaned my room (2020)

Short documentary about the struggle of Brian Swinehart. He is a comedian finding his way back to wrestling after falling into a depression from a boat accident. He lost the tips of two fingers in a boating accident.

Documentaire, 19 min. – NU KIJKEN

Margriet Westerhof – Soup

Soup is een poëtische visie op de rol van de mens in het grotere geheel van de klimaatverandering. Het is een soort droste-effect, waarin de pan soep tegelijk het universum is. Alles wat we erin gooien, zien we terug in onze leefomgeving. En uiteindelijk op ons eigen bord.

Animatie, 5,5 min. – NU KIJKEN

Eric Steegstra – Rif (2008)

Twee duikers maken een ontdekkingstocht over het koraalrif. Na wat schuchtere ontmoetingen brengt één visje, dat niet bang is, hen naar een verrassend slot.

Animatie, 12 min.

NU KIJKEN

Fedde Hoekstra – Eindbaas (2018)

Als Marieke een kunstmatige intelligentie genaamd Katinka inschakelt om voor haar veeleisende opa Haijo te zorgen, neemt deze zijn hele huis, de provincie en daarna de hele wereld over. Marieke en Haijo moeten samenwerken en al hun technische skills inzetten om Katinka in een virtuele wereld te verslaan.

Fictie, 28 min. – NU KIJKEN

Teade Jagersma – Feel good Junkie

De laatste videoclip van de Boogie Chillers. De band bestaat niet meer maar de muziek is in deze clip nog in full color te beleven. Een shotje feel good voor donkere tijden.

Videoclip, 2,5 min. – NU KIJKEN

Lotte Veltman en Jasper Huizinga – in context

Een documentaire, in de vorm van een roadmovie, vol bijzondere architectuur en zeer uitgesproken meningen. In een oude rode Volvo 240 reizen Gunnar Daan en Cor Kalfsbeek, twee door de wol geverfde architecten door Groningen, Drenthe en Friesland. Ze delen hun ongezouten mening over hoe te bouwen in context met de omgeving, over hun beider gebouwen en over die van anderen.

Documentaire, 52 min. – NU KIJKEN

Antonia Rehnen – Memories wrapped in paper planes

The short film combines handmade cut-out stop-motion-animation and digitally curated archive film footage, creating a poetic space in which ideas of time and memories seem to wander. Through the film footage (Groninger Archieven)  it explores memories of strangers, which, interwoven with the inner mind scapes of the artist, will remind us that the human mind is in itself a limitless archive of images. Music by Kinetophone.

Animatie, 12 min. – NU KIJKEN

Albert Hidding – Dates Camp (2019)

Als Luuk, Drewes en Jessica aankomen op een camping voor vrijgezellen, blijkt deze niet helemaal te zijn wat ze ervan verwachtten. Ondanks een stroeve start van de vakantie, groeien ze steeds meer naar elkaar toe en lijkt er zelfs iets moois te ontstaan.

Fictie, 6 min. – NU KIJKEN

Johan Zielstra – Zeeheld in den Vreemde

Louis van Heiden, admiraal in Russische dienst, is de enige zeeheld die ooit door Drenthe is voortgebracht. Misschien is hij zelfs wel de historische Berend Botje. Filmmaker Johan Zielstra treedt in de voetsporen van Van Heiden en filmde in Sint Petersbrug, Tallinn (Estland), Pylos (Griekenland), Den Haag, Zuidlaren en op zee. Welke plekken herinneren tegenwoordig nog aan deze man? Wordt het verhaal van deze zeeheld nog steeds levend gehouden?

Documentaire, 30,5 min. – NU KIJKEN

Frank Boxman – Wasted Cowboys

What happens when you take a box of PlayMobil from the attic and place three shabby looking characters on a flung together set? Kids probably know how this works. I sure as heck didn’t plan it and I tried to tone them down somewhat. They are a loud and rowdy bunch. I think they’re gold-miners.

Animatie, 2,5 min. – NU KIJKEN

Saskia Jeulink – Symfonie voor de Veenkoloniën (2015)

Hoe klinken de Veenkoloniën? De componist & jazzpianist Jurriaan Berger (Zaandam) pakte de uitdaging op om een compositie te maken waarin zowel het heden als het verleden doorklinken. Berger reist in hoog tempo over de voormalige veengronden, ontmoet diverse noordelingen en verzamelt typische geluiden van vroeger en nu. Het Veenkoloniaal Symfonie Orkest is zijn klankbord. Regisseuse Saskia Jeulink maakte voor Stichting Beeldlijn een muzikaal portret van een eigenzinnig gebied.

Documentaire, 53 min. – NU KIJKEN

Itamar Kool – Stillevens (2010)

In 2010 voltooide Kool film over een van de laatste echte huiskamercafé’s in Groningen. De film heet ’Stillevens’. Het gaat over het echtpaar Hazekamp, en hun leven in en rond hun café. De film heeft geen verhaal, geen muziek, geen commentaar of interviews. Het zijn scènes uit een leven.

Documentaire, 23 min. – NU KIJKEN

Jelte van Lente – Remote Control Snail

Een jonge man vertelt over zijn op afstand bestuurbare slak, waarmee hij regelmatig wandelingen maakt. Een pleidooi voor een leven in een laag tempo.

Fictie, 4 min. – NU KIJKEN

Arno Cupedo – Het vergeten graf

Tijdens de oorlogsjaren ontdekte de beroemde archeoloog Van Giffen een 18e eeuwse grafkelder in de Magnuskerk van Anloo. Helaas ging de vloer er weer overheen en duurde het tot 2016 voordat de grafkelder eindelijk kon worden ontsloten. Een mooie kans voor archeologen om eindelijk het raadsel van de veldkeien trap naar de kelder te ontraadselen. Deze documentaire volgt het spannende onderzoek naar deze grafkelder.

Documentaire, 21 min. – NU KIJKEN

Frits Boersma – Play it Sam

Een spel met de iconische love song 'As time goes by' uit de film 'Casablanca' én een spel met de 'Bespeel mij' stationspiano's.

Documentaire, 12 min. – NU KIJKEN

Tom Tieman – De Muze

Alle Jong (29) is een jonge, Friese kunstenaar die tijdens een bezoek aan het Centraal Museum zijn muze ontmoet. Overweldigd door de ontmoeting, start Jong een zoektocht naar zijn muze. ‘De muze’ is een visuele ode aan een toevallige en onverwachte ontmoeting. Een film over verlangen, kwetsbaarheid en verbeeldingskracht.

Documentaire, 12 min. – NU KIJKEN

Jouke van Til – Verlaten

Wanneer Lisette merkt dat ze haar jong dementerende Bram eerder dan verwacht moet loslaten, betekent dit de start van een onvoorspelbare vervreemding. Maar ook een beproeving van onvoorwaardelijke liefde.

Fictie, 11 min. – NU KIJKEN

René Duursma – A Good Night Out!

Korte film over hoe een goeie avond uit in VERA's Kelderbar tot stand komt. Met meer dan 200 vrijwilligers is VERA een speciale plek voor mensen die hier een thuis vinden, met muziek als gemene deler. Vriendschappen worden gemaakt voor het leven. Marinke is een van deze vrijwilligers en we zien waarom de Kelderbar zo bijzonder is voor haar.

Documentaire, 13 min. – NU KIJKEN

Jos Hoes – De Stedeling

De Stedeling is een poëtische documentaire van Jos Hoes over boer, bioloog en schrijver Michiel Löffler. Als boer in het Franse Lotharingen melkt hij tweemaal per dag zijn geiten. Als bioloog droomt hij weg bij het vertrek van de kraanvogels. Als schrijver verwoordt hij zijn gedachten in romans. De filmmaker liet zich mede inspireren door Löffler’s roman ‘Land weg’.

Documentaire, 64 min. – NU KIJKEN

Ton Meijer – Heer Herwijnen

Speelfilm over een bijzonder figuur die zich bezig houdt met kleine wezentjes. Humoristisch en aandoenlijk tegelijk.

Fictie, 20 min. – NU KIJKEN

Anton van der Linden – Scooby Doo Gang

Video bij een song van Dope DOD feat. Gemitaiz. Samenwerking van de Groninger rappers met de Italiaanse Gemitaiz met hints naar de Scooby Doo tekenfilms.

VIdeoclip, 4 min. (12+) – NU KIJKEN

Alex Pitstra – Bezness as Usual

Hoe is het om een kind te zijn van een Tunesische playboy en een Nederlandse moeder? De Nederlandse Alex Pitstra, geboren als Karim Alexander Ben Hassen, is 25 jaar als hij een brief van zijn Tunesische vader krijgt. Hij heeft hem sinds zijn kinderjaren niet meer gezien en nu wil de man hem ontmoeten. Ondanks alle argwaan en oud zeer besluit Alex naar Tunesië te gaan en een relatie op te bouwen met zijn Tunesische familie, die hem als een verloren zoon binnenhaalt. Zijn vader blijkt vroeger een soort playboy te zijn geweest, een zgn. bezness.

Tijdens zijn zoektocht wordt Alex niet alleen geconfronteerd met de cultuurverschillen tussen hem en zijn familie in Tunesië, maar ook met de relatie met zijn Nederlandse moeder. Welke rol moet hij vervullen als zoon tussen twee culturen in?

Documentaire, 55 min. – NU KIJKEN

Happy Ship – Olaf

Op zijn 14e verjaardag komt een nieuwe, explosieve kant van  Olaf aan het licht. De gevolgen hiervan voor hem en zijn vertrouwde  omgeving doen Olaf besluiten te vertrekken. Is er nog een weg terug? Een knallend en tijdloos coming-of-age drama van een klein kanonnetje.

Animatie, 11 min. – NU KIJKEN

Marnix Sixma – Embers

Wanneer een man wakker wordt op een voor hem onbekende plek, vormt dit het begin van een onthutsende zoektocht.

Fictie, 15,5 min. – NU KIJKEN

screenshot OMX videoclip

Andres Fouché – WGO (OMX)

Somewhere, far, a sound, an emotion crosses the space and the time, brings other horizons, a vision crossing the dimensions.

Videoclip, 4 min. – NU KIJKEN